Sider

torsdag den 5. marts 2009

Chokolade/rødvinscreme og lystfyldte slankedogme

Har eksperimenteret med en chokoladecreme med indkogt rødvin, som smager vidunderligt og smelter silkeblødt på tungen. Perfekt i fine, små portioner til at afslutte en middag, så nu er der et lille forråd i køleskabet.

Jeg er nemlig på kur, har i hvert fald ekstra opmærksomhed på, hvordan jeg spiser for tiden. Jeg vil af med de 2-3 kilo, jeg tog på, da jeg først fik et sidde-job i efteråret og så var på New Yorker ferie i julen.

Det går også som det skal, det første pund er røget efter et par uger, kroppen er glad og energisk. Slanke-spisereglerne er enkle, men det tager/har taget en del arbejde, at kunne bruge dem bevidst.

Michael Pollans 'Eat food. Not too much. Mostly vegetables.' opsumerer fundamentet fint. Ellers i ikke-prioriteret rækkefølge:

1) Spis hele måltider, gerne to - tre retter. Her kommer dessert forrådet ind. For det mest synes jeg, der skal dessert til, for at få måltidet til at føles færdigt.

2) Spis siddende og langsomt nok til at lade appetitreguleringen komme til udtryk. Der går 20 minutter, før den træder til. Så hvis man spiser på farten eller hurtigt, får den ikke en chance. (Også derfor er det godt med flere retter.)

Lad den bestemme over, hvornår det er nok. For det mest.
Så portionerne passer til den energi, der er brug for.

3) Nyd så meget som muligt. Spis mad, der smager så godt og er så lækker, at den er dyb tilfredsstillende. Spis varieret. Drik et glas god vin til maden.

4) Adskil det, jeg spiser, for at nære kroppen, og det, jeg spiser, af andre grunde. Find måder at opfylde de andre behov.

5) Drik en del vand.

6) Gå eller bevæge mig på anden måde mindst 1/2 time hver dag. Og noget kraftigere nogle gange om ugen.

Det er ikke bare nemt, men det er stort - lykkeligt - at kunne regulere det, jeg spiser, ved at forstærke lysten og fornøjelsen. En meget bedre måde for mig, end tanken om at slankhed/sundhed er resultatet af en vellykket kamp imod dem.

Ingen kommentarer: