Sider

mandag den 18. februar 2008

Julesalat letbraiseret med... pomerans

Der bliver ved at komme nye ideer til kombinationer med den underfundige frugt. Skøn overskudsfornemmelse. Indtil nu: marmelade, marinade til rødbeder, ceviche med tun, braiserede svinekæber med svesker, pomeranssukker, pomerans-mandelkage.

Eneste kiks var som stedfortræder for lime i Key lime pie. Smagen bliv kedeligt fadt, selv om jeg kom ret meget citronsaft i for at give noget mere syre. Måske prøver
jeg igen... Mandelkagen skal der også udvikles på. Den leger jeg videre med i morgen, med creme eller andet, til at få bitterheden ned på et humant niveau. I aften er jeg doven. Havde lyst til noget grønt og vandigt. Endte med at lave en variation over almindelig braiseret julesalat:

2 julesalater, skåret i kvarte eller sjettedele på langs

1 1/2 spsk. smør
saften af 1/2 lille pomerans
2 tsk. rørsukker
salt
Smørret smeltes. Når det er færdig med at bruse vendes julesalaten godt rundt i smørret, så det fordeler sig på bladene. Lad julesalaten stege over medium høj varme i 2-3 minutter, mens der vendes.

Kom saft, sukker og salt i gryden og vend igen. Skru helt ned for varmen og lad julesalaten braisere under låg indtil den er blød og evt. lidt karameliseret - ca. 5 minutter.

Spiste julesalaten til en rest hummerbisque fra fryseren med ristet brød. Begavet kombination.

2 kommentarer:

Sol sagde ...

Det lyder sørme godt.

I Champagne - resten af Frankrig ved jeg dårligere besked med - spiser mange julesalaten som årstidens salat.

Rå med den evindelige vinaigrette eller på sauté-panden med lidt vand og sukker.

Jeg har også smagt julesalat i en salt udgave af Tarte Tatin med karamelliseret honning. Temmelig godt.

God weekend.

kimmm sagde ...

Tarte Tatin med julesalat... lyder lækkert.

Jeg er vild med julesalat, måske blev jeg nød til at opfinde flere variationer, hvis jeg spiste den hver dag :-)

...braiseret I Nouilly Prat er den også suveræn.

Var lige ind på bloggen i går, det lyder spændende med egne flasker. Tillykke!