Sider

tirsdag den 6. marts 2007

Grillede ungoksekæber

Kæber, som andre kødstykker, som er tæt på knoglerne, bliver så lækre i smag og konsistens, når de har simret i længere tid. Jeg kan ikke huske, om du også fik disse grillede kæber på restauranten i Cahors - jeg kan bare huske, at mine var himmelske. Der fik vi også den bedste Cahors vin, vi drak på turen - Château la Coustarelle 2000. Den er stadig efter grundig research min favorit Cahors.

Madame fortalte, at oksekæberne havde simret i syv timer, før de blev grillede. Her er kødet fra ungkvæg - halvoksne 13 mdrs. kalve - så 4 1/2 timer er nok: dækket med vand og med et par gulerødder, porrer og løg, en suppevisk, salt og peber. I en gryde med låg
på i en 120° ovn. Hvis ikke de skal grilles med det samme, køles de af i suppen, og så i køleskab indtil de skal bruges.

Tit koger jeg dem i weekenden og så griller dem til aftensmad et par gange i løbet af ugen. De skæres i tykke skiver på tværs - det er lidt svært, da de falder nemt fra hinanden - og taglægges i et ildfast fad med et par skefulde af suppen hældt over. Jeg har stadig til gode, at grille dem på den rigtige grill. Indtil nu har jeg grillede dem i ovnen, med god resultat.

Lidt af suppen koges kraftigt ind i 10 minutter, så er der noget dejlig sky til. Tagliatelle eller andre flade nudler vendt i skyen passer godt til. Med et par slags grønsager, f.eks. dampede grønne bønner i sennepsvinagrette, og et glas Ch. la Coustarelle til - luksus på tre kvarter en mandag aften.

Ingen kommentarer: