Sider

lørdag den 10. marts 2007

Mayonnaise

Endnu et fundament. Hjemmelavet mayo smager meget, meget bedre til det meste end købemayonnaise. Og er nemt og hurtigt at lave med blot lidt øvelse.
Mange har skræk for at lave mayonnaise, fordi den godt kan skille. To ting gør, at det ikke så nemt sker: 1) ingredienserne skal have stuetemperatur og 2) olien skal tilsættes MEGET langsomt - dråbevis i starten - og der skal piskes indtil alt det nye olie er optaget i blandingen. Efterhånden kan man kom mere i ad gangen.

Jeg kan bedst lide at bruge en piskeris af metaltråde. Man kan også bruge el-pisker eller blender, jeg synes først det er hurtigere eller nemmere, når portionen er større, fra omkring 12 æg.

Ægget i mayonnaise er ikke opvarmet, som betyder at eventuelle salmonella bakterier i æggene dræbes ikke. Efter mange år med pasteuriserede æggeblommer, bruger jeg nu oftere almindelige øko- eller staldørsæg, når jeg laver mayo til mig selv. Dog stadig kun pasteuriserede, når andre spiser med.

Til cirka 1,3 dl. mayonnaise bruges:
1 æggeblomme
1/2 tsk. Dijon sennep
1/2 tsk. god rødvinseddike
salt og friskkværnet peber
125 ml. olie, der ikke smager for stærkt, her koldpresset rapskimolie

Æggeblomme, sennep, eddike, salt og peber piskes lysegult. Olien tilsættes lidt ad gangen og mayo'en piskes indtil olien er optaget i blandingen. Bliver mayonnaise for tyk ind i mellem piskes der nogle dråber vand eller eddike i. Smages til til sidst.

Ingen kommentarer: