Sider

søndag den 9. august 2009

Mini-kylling med grøn druesaft og en super hvid Touraine

Øy øy, en god kylling. Ovngrillet, som så ofte før, men med saft af en klase umodne druer i stedet for hvidvin. Waauw...

I år giver planten nemlig druer. Jeg kom ikke til at beskære dem væk, som jeg gjorde sidste år. Fik en klase i hånden i dag, da jeg fjernede vildtvoksende blade. Oops.

En lejlighed til at bruge
verjus, saften af de umodne druer. Den er jo almindelig brugt i mad der, hvor der dyrkes druer. Jeg vidste bare ikke, at den smagte så godt. Kyllingen fik sin syre, men også en ekstra sødme og smag, som var helt uimodståelig god.

Fik associationer til pomerans, syre med en ekstra, lidt eksotisk smag og aroma.

Selve verjus'en var hurtigt lavet, mast igennem en sigte for at skille saft fra skind. Der blev 4-5 spsk, som kom i fadet med tynde skiver af en skalotteløg, når kyllingen havde fået opskriftens 2 x 8 minutter under ovngrillen.

Det havde været nok til at kom på listen over marvelous things. Så åbnede jeg vinen og blæste væk. En hvid Touraine, som jeg ikke kendt, købt på forårsudsalg hos Theis Vine. Le Buisson Pouilleux 2001 fra Clos du Tue-Boeuf.
Jeg kan blev svimmel over vine fra Frankrigs Loire-dal, især Savennières, som laves af den lidt specielle Chenin blanc drue. Denne havde den samme lidt stram kant som cheninerne, bare blødere. Samtidig frisk - sprød - og lidt frugtig. Med en strejf af noget dybere, mere eksotisk, som chenin også har. Den smagte ekstremt godt til verjus-saucen.

Lidt research gav navnet på et par brødre, Thierry og Jean-Marie Puzelat, som hører til den voksende gruppe vinmagere, som dyrker og vinificerer så naturligt som muligt. Fandt også begejstret omtale af deres vines smag hos flere, herunder min yndlings vinblog og den altid kyndige Jancis Robinson.

Derudover læste jeg, at Touraines hvide vine må laves af mange forskellige druer, dog ikke chenin, men Menu Pineau, eller Arbois, som efter sigende smager som Chenin i en mild udgave. Og har samme lange liv i flaskerne.

En gammel lokal drue, en af flere som brødrenes far fortsatte med at dyrke, da andre gik over til mere moderne typer. Jeg kan ikke se, hvilken druer denne hvid er lavet af, men mon ikke den indgår... I hvert fald en stor oplevelse.

Ingen kommentarer: