Sider

torsdag den 29. januar 2009

Clos de la Bergerie

Hov... en lille og meget skøn rest fra Ithaca pre-Christmas. I julestemningens overdådighed investerede jeg i en flaske Clos de la Bergerie 2004 fra Nicolas Joly. Appellationen er Savennières Roche aux Moines - højt på min liste over de bedste vine, der findes i verden.

Fra Loire, lavet på chenin blanc druer. En af de vine, der holder liv i min lyst til at slå mig ned som Loire importør. Nydelsen kan være påvirket af
, at biodynamikeren Joly og hans vine har en smule mytisk præg hos mig.
Tror det dog egentlig ikke, vinen er bare stor. Med lang, lang og dyb smag, en blanding af noget eksotisk og så mineraler. Det, jeg elsker med chenin, i en elegant, højpotent udgave. Der var mange smagsnuancer, og de blev ved at skifte udtryk i de timer, vinene var på bordet.

Den var så intens og chancerende, den var middagen, selvom vi også fik dejlig mad til.


Bageren ser helt trist og fuld ud - ret misvisende, det var en skøn aften.

Ingen kommentarer: