Sider

torsdag den 9. april 2009

Citrontrifli med mascarponecreme

Det rene påskeri. Skal til påskefrokost med sønnen, min Food Agency kompagnon og et par andre gode madører. Desserten har jeg med.

Jeg var inde i at bygge små kyllinger af cremen og savoiardi kiksene her til morgen. De så lovende ud, men jeg måtte modvilligt indse, at de var for bløde til at overleve transporten med næb og fjer i behold. Det bliver i stedet almindelig trifli, samlet i glas, når jeg kommer frem. Til 6 bruges:

250 g. mascarpone
2 pasteuriserede æggeblomer
1/3 dl. lys rørsukker
2 past. æggehvider
lidt safran eller anden farve, hvis cremen skal være gul
nogle spsk. lemon curd
12 savoiardikiks, færre kan også gør det
ca. 2 dl. saft til at fugte kiksene med - den er lavet af 1,5 dl. lage fra i gårs kvædekogning, saften af 1 citron og 1,5 lime og fintrevet skal af 1 citron
evt. et par kiwi, skåret i bjælker uden skal
1. Mascarponecremen laves som ved tiramisu. Jeg har farvede denne med lidt safran, mast mellem fingrene og opblødt i 1/2 spsk. kogende vand. Vil egentlig have haft gul frugtfarve, men kunne kun finde rød...

2. Savoairdikiks brækkes i passende stykker og dyppes i saften en ad gangen. Lidt lemon curd spredes på kiksen efter den er dyppet og de kommes i portionsglas - gerne pænere end denne. I den første smagsprøve undlod jeg curd'en, da den har en lidt kunstig smag i forhold til den friske citronsaft. Men den giver en god citron-robusthed, den er med nu.

3. Et lag creme på, flere kiks og endnu en gang creme. Med en skefuld kiwi i mellem lagene, hvis det bruges. Smukt. Ikke et påske-øje tørt. Triflien er lækker, men bastant, lav hellere flere portioner i mindre glas.

Ingen kommentarer: