Sider

onsdag den 2. januar 2008

Kulinarisk by-land samarbejde

Det er dejligt at være tilbage i Vestsønderjylland. Selv om jeg ikke kommer her ofte, er det en af 'mine' steder i verden, et af de steder jeg føler mig forbundet med. Som 14th St. i New York, Alicante, kvarteret omkring Skt. Paulsgade i København og lidt overraskende - men bestemt dejligt - mit stadig nye, nuværende hjem i Farum.

Er på nytårsbesøg hos min veninde Bodil. Bodil og hendes mand, Kristian, er nogle af de danske pionerer indenfor økologi. Udover selv at have drevet en gård med forskellige produktioner gennem tiderne, har de begge arbejdet med økologi på mange andre planer. For en stor del inden det blev normalt og noget, man kunne leve godt af. Godt man kender sådan nogle!

Jeg bliver altid inspireret af at vende tanker med Bodil. Denne gang snakkede vi meget om hendes arbejde med land-distrikts-udvikling - lidt om det nedslående i at gå imod de tendenser, der gør det næsten umuligt for de unge at vælge andet end at bo i byen.

Men også om hvor kolossalt mange værdier der er i egnen, og hvor lidt
de mennesker, der lever med dem til dagligt, tænker på dem som noget særligt og værdifuldt.Snakken vækker en gammel ide om at etablere en mad'korridor' - byen har menneskerne, landet har madvarerne, skønheden, pladsen. Hernede er der også den særlige kultur, det flade land med den høje himmel, de smukke frisergårde, digerne osv. osv. Jeg får lyst til at etablere nogle direkte madveje mellem de to områder. Skal 'bare' gøres så kvaliteterne kommer til udtryk og det kan køre økonomisk. Hmmm...

Ingen kommentarer: