Sider

mandag den 11. juni 2007

Polenta med smør og ost

Jeg læste hos Antonio Carluccio at braiseret cime di rapa er godt til polenta. Det var den også. I mange år har jeg ikke været vild med polenta. Det ændrede sig, da jeg begyndte at komme smør og ost i. Den rigtige polenta, som man koger i 45 minutter, har en bedre konsistens end minutpolenta, synes jeg, men ikke nok til at jeg bruger den ret tit. Til 2 personer - plus en rest - bruges:

4,5 dl. kogende vand
1/2 tsk. salt
1,5 dl. minutpolenta
en klump smør
1 dl. god revet ost - f.eks. en parmesan eller pecorino

Polentaen piskes i den saltede, kogende vand i ca. i minut, indtil den tykner. Den tages af varmen og smøret og osten vendes i.

Spist med cime'en og den sidste bitte rest kanin og ikke mindst saucen fra den. Jeg havde tænkt at den lidt hotte cime vil være for meget til den blide kanin, men de var fint sammen. Det stærke fik faktisk kaninens sødme frem. Sydlandsk sommermad med et glas Rosso Piceno direkte fra køleskabet.

Engelsk

Ingen kommentarer: