Sider

fredag den 22. maj 2009

Ovngrillet mini-kylling

Coquelet er den købt som - lyder rigtig nok finere end en poussin... En højst 28 dag gamle kylling i al fald. Jeg ville have grillet den, men jeg kunne ikke kom til for hagl. Den kom i ovnen i stedet.
1. Ryggen skæres op, og kyllingen flades ud, så formen minder om en sommerfugl. Skindet ved lårene skal også skæres igennem, så lårene kan bredes ud. Der laves en snit ind på hver side af brystet, som fyldes med en skive skalotteløg.

2. Kyllingen kommes i et ovnfast fad med undersiden opad. Der drysses med salt og peber, og fadet kommer øverste i ovnen under grillen i 7-8 minutter, indtil kyllingen begynder at blive gylden.
Den kan blive hurtig forkullet med bare et par minutters glemsel - jeg bruger jeg slavisk timeren.

3. Kræet vendes, så brystet er øverst. Der kommes igen salt og peber på, og kyllingen får 7-8 minutter under grillen. Når den er flot gylden hældes et halvt glas hvidvin og resten af skalotteløget - i skiver - ved.

4. Ovnen skrues ned til 200° og kyllingen steges færdigt, 20-25 minutter midt i ovnen.
I aften fik fadet Loire producenten Henri Bourgeois mindste Savignon blanc vin, Petit Bourgeois. Og en New Zealandsk Sauvignon fra St. Clair i glasset bagefter. Virkede fint begge dele. Jeg har hugget fremgangsmåden fra Mirielle Gulianos French Women Don't Get Fat. Som topniveau ansat i et champagnefirma bruger hun champagne. Det virker garanteret også.Haven bidrog med årets første cime di rapa. De blev letstegt i olie og lidt chili. Dejlig mad, de smager som om der er smør på, hvilke der ikke var. Polenta til, en super kombination sammen med den lidt syrlige vinsky fra kyllingen.

1 kommentar:

Lars @ grydeskeen sagde ...

Det ser rigtig lækkert ud. Små fugle er også noget jeg ynder at lave, mest fordi det er rigtig sjovt, og hvis man har gæster, så er det altid lidt sjovere med en fugl hver på tallerkenen end et stykke kylling. Poussiner, vagtler, agerhøns osv er rigtig gode i ovnen. Jeg plejer at bage dem hele, med bacon/lufttørret skinke over brystet, så de ikke bliver tørre, og så med noget fyld i.