Sider

onsdag den 25. november 2009

Gobble, gobble....

En hurtig morgenpost. Beslutningen er taget, dyret skal brines. Letsprænges.
Lagen har ca. 6% salt, som er meget mindre end en almindelig sprængningslag. Lagen er kold og jeg tog laurbær og peberkorn op før den kom på kalkunen. Kødet skal være under vand, det er nemt i en plastpose, og fylder mindre i det ikke helt tomme køleskab end en gryde. Posen er i dejfadet til at holde på det hele.Den måtte vendes i lagen, så brystet nu er nedad, lidt jordmor over det.

Luften er trykket ud og dyret er klar til 12 timer i køleskab.Billeder i morgenmørke, det hjælper liiidt på lyset med med paraplyen... så på job...

2 kommentarer:

Fahad Saeed sagde ...

Fantastisk! Det vil jeg gerne prøve i år :-)Hvor længe lå kalkunen i lagen?

Jeg har set mange klassiske opskrifter på den store fugl, og brining skal nu også prøves! En version jeg dog finder ret eksotisk er Paula Deen der her kommer en hel kalkun i frituren!

http://www.youtube.com/watch?v=BE-IqwE4pUE

kimmm sagde ...

12 timer, den skal kun lige letsprænges...

Det er første gang jeg prøver med kalkun - vil rigtig gerne høre, hvordan din bliver, hvis du gør det...