Sider

onsdag den 18. november 2009

Ovngrillet hel andebryst

Det var fint at stå ved valgsted i går og at tælle stemmer i går og i dag. Har ikke prøvet det før, og jeg blev grebet. Af den lidt festlige og højtidelige stemning. Af alle de forskellige mennesker, som bare tager for givet, at de skal ytre sig, om hvem der skal sidde i byrådsstolene.

Af kandidaterne, der ifølge reglerne ikke måtte være med til at tælle, men stod håbefuldt omkring og ventede på dagens resultat.

Var godt brugt, da jeg kom hjem i dag, glædede mig over noget af weekendens andeforråd - rødvinsbraiserede lår og polenta - som bare skulle varmes. Klasse A1 fast food.Nå, posten handler egentligt det stegte andebryst, som blev lavet af den anden ende af ...anden. Opskriften, som jeg plejer at bruge på kyllingeoverlår og poussiner, viser sig også at være suveræn til sådan et dobbeltbryst.

1. Brystet skæres fri fra resten af anden - i et stykke, stadig på brystbenet - og skindet ridses. Brystet lægges med skindsiden nedad i et fad (ja... beklager det misvisende billede :-)) og drysses med salt og friskkværnet peber.

2. Det får 8 minutter under ovngrillen på max varme i min ovn. På øverste hylde. Måske lidt mere eller mindre i en anden ovn.

3. Brystet vendes, så skindsiden er opad. Drysses med mere salt og peber, og får endnu 8 minutter under grillen, indtil skindet er flot gyldent.

4. Ovnen skrues ned til 200°C - ikke varmluft. Fedtet, som er smeltet fra anden, hældes ud og gemmes, det er godt til at stege i eller kan samles til at confitere i.

5. Et stort glas vin hældes i fadet. Denne gang brugte jeg rødvin, men en kraftig hvidvin med lidt sødme ville også være fint. Brystet steges indtil skindet er sprødt og kødet er rosa, her var det perfekt efter 25 minutter.

Anden var på 3,8 kg, forleden brugte jeg the same procedure med en canette, det tog 20 minutter efter grillning.
Der var andebryst til 3 voksne, en fem-årig og frokostrest til 2-3. Gumpen blev stegt med, til dem, der er til den slags. Og vi fik de mest delikate linser til.

Ingen kommentarer: