Sider

tirsdag den 30. juni 2009

Sydlandske lyster

Varmen giver sydlængsel, den finder vej til maden. Skinke og melon er en all-time favorite. Tit er de orangekødede canteloupe- eller charantaise-typer bedre sammen med skinke, kraftigere og mere aromatiske. Den på køkkenbordet skal bare stå nogle flere dage før den er moden, så jeg klarer mig med denne søde, men mere vandede frøskinds-.

Resten af den åbne daglig-chianti til. Vinen er stadig dejlig, lidt for meget syre til melonen. Dagdrømmer om en kølig Bardolino...
Nektariner med hindbær. Af jordbær og hindbær vil jeg hellere have hindbær. Sammen med ferskner/nektariner er de noget af den bedste mad jeg ved. Gerne med lidt fløde. I køleskabet er der nogle creme til creme brulée, rene syddrømme. Opskrift som sædvanligt, med vanilje som smagsgiver - uden røget the, som sidst jeg skrev om det.

Cremerne er lavet i weekenden,
så de er klare til at tage frem og brænde sukkerlag på de næste dage. De er lavet i meget små portioner, som passer til at få en mundfuld dessert efter maden - et af slankhedens grundprincipper her i huset.

Ingen kommentarer: