Sider

mandag den 28. april 2008

Ost til rødvin

Det er sjovt at kigge i gemmerne efter gode aspargesvine - som punkterer myten om, at vin ikke passer til asparges. Så kom jeg til at tænke på en omvendte myte - at mange drikker automatisk røde vine til oste, hvor det mere er af andre grunde, end at det egentlig passer bedst sammen smagsmæssigt.

Nu kan man drikke den vin, man vil, til den mad, man har, ingen alarm fra mig. Men i køleskabet har jeg en rest af en af de få oste, som i min smagsverden faktisk smager bedst med rødvin. Epoisses, fransk rødkitost lavet i Bourgogne og lagret i bourgognsk brændevin, marc.

Jeg er lidt træt efter halvanden uges arbejde på højtryk - spændende ting, bare ikke tid nok til at sidde helt stille i solen. Gider ikke at lave mad, vil bare sidde her og nyde noget Epoisses til et glas rød Bourgogne. Nicholas Rossignol, Volnay Santenots 1. cru 2000. Føler mig luksuøs og glæder mig over, at jeg i sin tid købte sådanne suveræne flasker.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Enig. Fantastisk ost til rødvin. Har endnu kun haft fornøjelsen af at smage den en enkelt gang, men det glemmer jeg ikke lige foreløbigt.
Hvilken type brød vil du supplere med om nogen overhovedet?

kimmm sagde ...

Hej Mads
Dejligt at møde en anden med epoisses-glæde!
Jo, lidt brød skal dertil, synes jeg. En baguette fra en super bager, hvis jeg var i Bourgogne:-). Ellers en god italiener her, i den lette ende. Den sprøde skorpe er nok det vigtigste. Og så uden for meget salt.
hilsen Kim