Sider

onsdag den 11. juli 2007

Flot krabat!

En taskekrabbe på ca. et kilo, købt levende fra Incos tanke. Den skal først spises i morgen, men blev kogt i dag. Jeg var nemlig ikke sikker på, at jeg kunne holde den levende til i morgen - og den friske smag forsvinder meget hurtigt, efter den er død.

En stor gryde vand bringes i kog. Denne gang kom jeg salt og hele sorte peberkorn i vandet. Nogle gange koger jeg en rigtige lage af 1,5 l. vand, 1 flaske hvidvin, grønsager - f.eks. en hakket gulerod, et par hakkede løg og 1/2 hakket fennikel - som først er svitset bløde i smør, salt og peber. Lagen skal koge en halv time inden dyret kommer i. Den er også god til andre skaldyr.

Krabben fik 20 minuter i kogende vand, jeg regner 10 min. per halvkilo. Øjeblikket, hvor dyret skal ned i det kogende vand, elsker jeg stadig ikke. Efter at have eksperimenteret i mange år med med forskellige måder at dræbe det hurtigst muligt er jeg gået tilbage til kogemetoden. Og kan faktisk godt lide påmindelsen om tætheden mellem liv, død, næring, fornøjelse.

Ingen kommentarer: