Sider

søndag den 24. august 2008

Fornøjelser på Garagevin

Havde nogle dejlige timer i dag på Garagevin på Dansk VinCenter. Hvor en del af landets små - garage - vinimportører byder på smagsprøver af deres varer.

Nogle af højdepunkterne var de portugesiske vine fra firmaet Vinport. Søde værter og en syrlig Vinho Verde gav kærlige mindelser om at vakle rundt i Galicien - det er Spanien, ikke Portugal, jeg ved det - fra tapasbar til tapasbar med den lokale version af denne grønne vin i glassene. For syrlig til at jeg rigtig nød den alene - men netop syren gjorde, at den passede så godt til maden.
Vinport har også et par rigtig gode rødvine, men det, som jeg stadig har med mig her mange timer senere er deres Vintage Port. En 2003 fra Borges. Jeg er ellers ikke portvinselsker, jeg bliver nemt træt af den tykke sødme og den smule stærk alkoholfornemmelse, der ofte er. Denne er derimod en total fornøjelse, kompleks og spændende, frugtig og frisk samtidig med at dybden også er der.

Andet skønt smagte jeg hos Kath-Vinimport: en stribe tyske vine fra Weingut Köster Wolf. Alle originale, med personlighed - en oplevelse at have dem i munden. Med fin syre, som giver en god struktur, og den snert af sødme i smag og næse, som er en grund til, at jeg tit er vild med tyske vine. Og at de bare passer bedre end så meget andet til noget af den slags mad, vi spiser her i Danmark.

Billige er de også - 50 og 60 kr. flasken. De smager af en del mere.

Ingen kommentarer: