Sider

søndag den 20. december 2009

Risengrød og brækket fod

Bloggepausen skyldes, at jeg kom til at brække anklen forleden. En sen aften efter en ellers skøn Food Agency madaften. Det var ret dramatisk, da jeg lå alene i gården og troede ikke jeg kunne gå tilbage til elevatoren. Men bruddet er ukompliceret, det gør ikke særligt ondt, og jeg er ved at blive god til at springe rundt med en krykke.

Lige før det lavede jeg ris a la mande med risengrød kogt på halv brune ris. Har lavet det før, fordi jeg mangler en smule modstand i almindelig hvid risengrød. Grøden er lavet i ovnen, så er der ingen problemer med, at den brænder på. Til 10 bruges:

1,5 dl. brune ris
1/2 dl. vand
salt
1,5 l. sødmælk
1 vaniljestang
1,5 dl. hvide grødris

1. Ovnen forvarmes til 130°C. De brune ris koges op med vand og salt i en gryde, der kan gå i ovnen.

2. Sødmælk og vanilje tilsættes. Grøden koges op og gryden sættes i ovnen uden låg. Der røres en gang i mellem.

3. Efter en time tilsættes de hvide grødris. Grøden får en time til halvanden mere i ovnen, indtil mælken er absorberet af risene.

Skal grøden bruges til ris a la mande skal den være helt kold inden den blandes med de andre ingredienser.

Ingen kommentarer: