Sider

lørdag den 23. februar 2008

Orangemarmelade, resten

Jeg efterlod marmeladekogningen efter første dagen. Marmeladen er for længst færdig, her er resten af opskriften...

Dag II: når frugten har ligget i vand i 24 timer skal den koges indtil den nemt kan mases ud. Det tog 45 minutter denne gang, men kan tage mere eller mindre. Så vejes massen igen og stilles koldt i endnu 24 timer.

Dag III: Tilsæt så meget sukker, som massen vejede og bring blandingen i kog. Den skal koges indtil den gelerer, som man kan checke ved at komme lidt marmelade på en tallerken. Er klatten stiv, når den er kølet af, er marmeladen klar. Det tager 2-3 timer.


For et par år siden var jeg ude for, at marmeladen begyndte at blive for mørkt i farven før den var stivnet nok. Så fik den lidt geleringspulver til sidst. Det virkede ok, men jeg kan ikke rigtig lide at bruge det.
I år læste jeg på et site med en meget grundig opskrift på orangemarmelade, at pomeransens kerner er fulde af pektin - det, der får marmeladen til at stivne. Så samlede jeg kernerne i en bomuldspose og lod dem koge med i den ene gryde, som opskriften foreslog. Jeg synes ikke, jeg kan se nogen forskel mellem de to portioner. Begge er stivnet fint.

Når marmeladen er kogt færdig, skal den hældes i glas. Glassene skal steriliseres - jeg skyller dem godt med kogende vand, og så bagefter med en Atamon opløsning. Lågene skal på med det samme.

4 kommentarer:

Straightoutofcopenhagen sagde ...

Hej Jonas

Har netop prøvet din opskrift med godt resultat (har ikke tilsat pektin). Jeg er dog usikker på hvorfor frugt og vand skal trække 2 x 24 timer, før tilsætning af sukker. Har du en god forklaring, og har du evt. prøvet opskriften uden at lade det trække så lang tid? Ellers tak for inspirerende blog.

vh Christian

kimmm sagde ...

Hej Christian

Jeg tænker, at frugten trækker så længe for at fordele smagen i både frugten og væsken. Ellers bliver frugten stærkere end det, der er imellem den.

Tror så meget på det, at jeg ikke har prøvet ikke at lade den stå - men vil rigtig gerne høre om det, hvis du prøver.

Tak for rosen :-) - og undskyld mit sene svar.

mange hilsner
Kim

Anonym sagde ...

Jeg bor i Spanien og er ved at lave marmelade pt. Jeg bor på en gård med appelsintræer.

Jeg læste et sted, at grunden til marmeladen skal trække inde den tilsættes sukker og koges er, at så bliver den ikke bitter ... ved ikke om det passer, for jeg har ikke prøvet at lade den trække endnu, har kun lavet marmelade hvor den koges med det samme og helt ærligt, så er den jeg sidder med nu BITTER, så jeg tror jeg vil prøve en til og så lade den trække som Jonas anbefaler.

Monica

kimmm sagde ...

Hej Monica

Jeg tror ikke at trækningen har meget at gøre med marmeladens bitterhed, men fordeling af den - som så kan udvande den lidt.

Skal den være mindre bitter skal man være sikker på at fjerne det hvide lag under skrællen helt - det er der det meste af bitterheden sidder. Jeg ved ikke om du bruger pomerans - Seville oranges, bigarades. DE er bitre! Men giver en vidunderlig smag og duft. Så kan man reducere mængden af dem i forhold til almnindelige appelsiner.

Det lyder dejligt, at kunne gå ud i haven og plukke... :-)

mange hilsener
Kim