Sider

søndag den 5. december 2010

Afsindig cappuccino chokolade cheesecake

En sygelig lækker cheesecake, med chokolade og kaffe i flere lag. Måske den eneste jeg har smagt, som kan tage kampen op med plain cheesecake med citron og vanilje. Den er lige noget for december måned i al sin overdådighed.

Opskriften bygger på smitten kitchens, som bygger på bladet Bon Appetits. Noget for mit Creative Commons hjerte, som glæder sig over informationernes frie bevægelighed, også på nettet - vi står jo på hinandens skuldre, når vi finder på nye opskrifter og madkombinationer. Mma.

Mængderne her er til en 22 cm. springform, som giver 24 fine stykker, eller 16, hvis det skal være lidt for meget. 
Bund:
225 g. bitter chokoladewafers
1,2 dl. mørk rørsukker
1/8 tsk. muskat
100 g. usaltet smør

Ganache:
3,5 dl. piskefløde
570 g. mørk chokolade, her Valhronas Guanaja 70%, hakket
0,6 dl. Kahlúa eller anden kaffelkør uden fløde

Flødeostfyld:
680 g. flødeost, ved stuetemperatur
2,4 dl. lys rørsukker
1,5 spsk. hvedemel
1,5 spsk. mørk rom
1,5 spsk. espresso pulverkaffe
1,5 spsk. espressobønner, malede mellemfint
1,5 spsk. pekmez, rosinsirup
3 æg

Topping:
3,5 dl. creme fraiche 38%
0,7 dl. lys rørsukker
korn fra 1/2 vaniljestang 

evt. chokolade kaffebønner til pynt
1. Bunden laves: kiks, sukker og muskat hakkes fint i en food processor. Det smeltede smør røres i indtil kiksemassen begynder at hænge sammen. Springformen samles og bunden dækkes med bagepapir - det er nemmere at få kagen af bagefter. Massen presses i et jævnt lag, så det dækker bunden og 2/3 op af formens side.    

2. Ganache laves: fløden bringes i kog i en stor gryde. Gryden tages af varmen og den hakkede chokolade og Kahlúa tilsættes. Ganachen piskes indtil den er ensartet. 5 dl. hældes i formen ovenpå bunden. Resten sættes til side til at pynte kagen med til sidst.

3. Springformen sættes i fryseren 1/2 time, så ganachen stivnes.
4. Flødeostefyld laves: ovnen - ikke varmluft - forvarmes til 190°C. Flødeost og sukker piskes ensartet. Melet piskes med. I en anden skåle blandes rom, espressopulver, de malede espressobønner og pekmez indtil kaffepulveren er opløst. Kaffeblandingen piskes i flødeosten. 

5. Æggene piskes i, én ad gangen. Fyldet hældes i springformen ovenpå den stivnede ganache. Kagen bages indtil overfladen har fået farve og midten af kagen kun lige bevæger sig, når den rystes fra side til side, ca. 1 time. Kagen afkøles ca. et kvarter. Ovnen slukkes ikke.

6. Topping laves: creme fraiche, sukker og vaniljekorn piskes sammen. Blandingen hældes over den let afkølede kage, så den dækker hele fladen. Kagen kommes tilbage i ovnen og bages indtil blandingen er lige stivnet, ca. 15 minutter. Kagen afkøles i formen, den skal stå koldt ca. 12 timer før den spises.
7. Kagen pyntes med resten af ganachen i sprøjtepose og evt. chokolade kaffebønner. Godt med en ekstra mini-kage til dagen efter, der er ikke så mange rester. 

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Ååååh... jeg er sikker på, at jeg tog på, mens jeg læste det indlæg - for sævan hvor ser det godt ud! Jeg er bange for, at jeg bliver nødt til at få gemalen til at holde fødselsdag to dage i træk til næste år, for den her bliver jeg nødt til at lave til ham - men jeg har også en anden i ærmet... :-)

foodfanatic sagde ...

Den lyder godt nok afsindig, så ret passende navn. Tager den lang tid at lave?

Malou Klidmoster sagde ...

Oh la la......træk mig nu baglæns ind i fuglekassen - det er lige noget for mig :-)

Men som Piskeriset siger - så tager man på bare af at læse indlægget :-D

kimmm sagde ...

@Piske, ja, dobbeltfødselsdag til gemalen :)
@ fanatic, den er vild, vi lavede 3 stk til min søns 30 års fødselsdag i sommers, det tog noget tid, da vi også bagte kiksene selv. Som kunne betale sig, de var suveræne. Bages de i forvejen er der ikke værst. Og den er ikke teknisk svært.
@Klidmoster, hehe, den med fuglekassen har jeg aldrig hørt :))