Sider

søndag den 20. juni 2010

De første svampe og de (næsten) sidste ramsløg

Der er lidt langt mellem postene for tiden. Mest fordi jeg er ved at lave Food Agency regnskabet færdigt, men også fordi jeg har nogle nye ideer til bloggen, som er i lige-på-tungen-fasen. De er dukket op i brudstykker, men ikke har fået form endnu.

Tilstanden er både dejlig og ubehagelig, jeg er optaget af og spændt på det nye, men ved endnu ikke, hvad det er. En skøn slags kaos - mit element - og fælt forstyrrende.

I skoven er ramsløgene på vej i frø. Bladene er ved at være for ramponerede til at bruge, jeg fik en stor håndfuld stængler med hjem forleden. De var super i risotto. Hvidløgssmagen er lidt stærkere end i bladene, men stadig blid nok til at bruge dem i grønsagsmængder.
10 meter længere hen fandt jeg årets første svampe. Stor glæde! Vårmousseron, Calócybe gambósa. En af de få forårssvampe og en, man skal kende godt, da den kan forveksles med en giftig. Heldigvis har man sin svampebestemmerdiplomer på plads :-)

Vårmousseron har en kraftig mellugt, som forsvinder ved stegning. Disse 3 klenodier blev hårdtstegte og kom ovenpå risottoen ved servering. Delikat til ovngrillet perlehønebryst i hvidvin og hvide asparges.


Vin: østrigske Prechtl Grüner Veltliner, som er blevet en af mine standarder til hvide asparges.

2 kommentarer:

Lone M sagde ...

Fandt 2kg i dag☺og har brugt lidt tid på rensning og stegning.
Jeg mener nu ikke der er nogen farlige svampe i hvert fald ikke i hekserier, som man kan tage fejl af (?)

Lone M sagde ...

Hekseringe - ikke hekserier selvfølgelig