Sider

onsdag den 30. september 2009

Syltede blommer

Grydeskeen gør det, fanatic gør det, Camilla Plum gør det på DR2. Irma havde de vidunderligste sveskeblommer fra Fejø Frugt, så gjorde jeg det også. Selv om det gør lidt ondt, at betale penge for frugten.

I år som henkogning. Noget jeg har næsten ingen erfaringer med - derfor sjovt at prøve. Jeg brugte C. Plums opskrift og startede syltningen i ovnen. Så blev syltetøjet henkogte som konservering.

Alt gik galt! Sukkeret smeltede ikke helt, og jeg tror ikke at mængden passer. Så syltede jeg flere blommer i det ubrugte sukker. Mængderne i opskriften må være helt forkerte... eller?

Det tog lang tid for blommerne at komme i kog, så de kunne henkoges, og jeg faldt i søvn, mens glassene var i ovnen. Så de fik et par timer længere end opskriften. Lågene på to af glassene blev ikke suget lukkede, så de må spises inden for en uge, 10 dage... fint med naboer, der kan aftage den ene. Ak.

Det eneste der ikke er kikset er resultatet - syltetøjet smager bare godt.
De friske blommer var også usædvanlige gode. Så gode, at jeg spiste næsten ét af de fire kilo, i de par dage, der gik, før jeg kom til syltningen. Der er så ekstremt meget forskel mellem ok frugt og rigtig god frugt. Og alt for meget af det første. Jeg må få nogle flere frugttræer.

Tænk, hvor stor forskel det gør, når frugten - og grønsagerne - smager fantastiske. Så behøver de offentlige kampagner ikke at aktivere folks dårlig samvittighed og burde-burde følelse for at vi kommer til spise noget mere grønt.

6 kommentarer:

foodfanatic sagde ...

Det ser godt ud. Glæder mig til at høre, hvordan de smager. Overvejer at kaste mig ud i flere lignende projekter over weekenden. Måske med noget chutney og piccalilli pickles :)

kimmm sagde ...

ja, det er nu... en på arbejde lavede grøn tomat/æblechutney fra Den grønne syltebog forleden.
god fornøjelse, glæder mig til at følge med.

foodfanatic sagde ...

det lyder godt. Har fået fingre i bogen og overvejer at lave noget lignende, men aner ikke, hvor man kan købe grønne tomater. Synes aldrig at jeg har set dem i supermarkedet.

kimmm sagde ...

hehe...jeg ser dem ind i mellem, men det går imod min ide om at grønne tomater er en slags restprodukt fra tomatdyrkning... svært at betale rigtig penge for, kender du nogen med et drivhus?

foodfanatic sagde ...

min mor, men hun lå kun inde med 100 g af de grønne. Det rækker ikke til mange glas chutney ;) Jeg finder vist bare en anden opskrift. Har lige købt 14 patentglas i dag. Glæder mig til at lave spiselige gaver :)

kimmm sagde ...

Så smagte jeg blommerne til lørdagsmorgenmad.... på det næstsidste skive brioche i fryseren fra pariserturen.... mmmm, de er fine. Og opdaterede posten.