Sider

mandag den 28. maj 2007

Let tomatsuppe

Jeg havde en skålfuld tomater tilovers fra et arrangement, som jeg ellers ikke havde tænkte mig at bruge - tomater smager jo ikke rigtigt af noget på denne årstid. De var alligevel svære at smide ud, så vi lavede tomatsuppe af dem.

Min 3 1/2-årige assistent vaskede tomater og hvad der ellers var i nærheden. Jeg ridsede et kryds i skindet, blancherede dem et minuts tid i kogende vand og flåede dem.

Assistenten og jeg skar tomatkødet - der var 11 tomater - i store tern og kom det i en gryde med halvanden spiseske smør, et halvt løg, en lille teske rørsukker, salt og friskkværnet peber.
Efter ca. 20 minutter blev løget fisket op. Suppen blev blendede med stavblenderen og varmede igennem med 1/2 dl. fløde. Den friske tomatsmag bevares, fordi suppen kun simrer lige længe nok til at tomaterne blødgøres, og fordi den ikke er kogt på andet end tomaterne og de få smagsgivere.
Suppen smagte dejligt, trods mit negative forhold til tomater i maj måned. Assistenten, som almindeligvis er rimelig afklaret over at han ikke er til grønsager, spiste også 2 portioner.

English

Ingen kommentarer: