Sider

søndag den 22. august 2010

Sild i Laksegade

Så er Copenhagen Cooking i gang, og ugen indledte jeg i går med en tur rundt hos Hvordansk? Den røde tråd er performere med udenlandsk tilknytning, som leger videre med egne og danske madtraditioner i historiske rammer tre steder i den indre by.
Jeg synes ikke ideen kommer helt til udtryk, måske er det på grund af for mange ideer og interesser hos arrangøreren, det vidtfavnende konsortium, Mmm - zonen for madkultur. Som ledes bl.a. af Mette Martinussens Madlaboratoriet Madeleines. Alligevel var det rigtig dejligt at lege med og slentre rundt i byen med madsanserne åbne.
Eksperimenter med røg i den gamle Krigshavn, nu Den kongelige bibliotekshave, i forvejen en af mine yndlingsåndehuller i den gamle by. Røgen kom fra røgmaskine, var i rygeosten og dampede ud af koldskålen, som blev frosset til isperler af flydende nitrogen.
Underskrev en pagt med Djævlen i Mayonnaisekvarteret i bytte for bidder af dekonstrueret sild i karry og andre sildeslagere fra den danske frokosttradition. På langborde i Laksegade med nedskrevet tale - holdt af mig, hehe, som frivillig fra publikum, med hjælpere.
To grønlandske performere sat os i gang med en mini rituel sang, mens rejer, tang, røget hellefisk og issalat - de tykke, grønne blade på billedet, et nyt bekendtskab for mig og meget sprød og delikat - blev hevet op i spande fra havnen. Vi spiste med fingrene på gummimåtter rundt om spanden. Kvan-mayo til.

Det sker også i dag, fra 12 - 16 i Laksegade, Ved Stranden og Den kongelige bibliotekshave.

Ingen kommentarer: