Sider

lørdag den 23. oktober 2010

Ro, Malvasia og San Daniele

Jeg meldte mig for sent til at deltage i Terra madre, den del af konferencen, som samler delegerede fra de forskellige lande til dybere droeftelser om mere specifikke ideer og udfordringer omkring arbejdet for en mere 'good, clean and fair' global madkultur.

Godt nok proevede jeg et par kreative maader at skaffe mig adgang - som jeg ikke toer roebe her. Men forgaeves. Saa i stedt for at hoere med, naar de nordiske deltagere snakker om fremtidigt samarbejde i disse timer, er jeg endte her.

Hos Friuli regionens spiseomraade med et dejligt glas hvidvin paa Malvasiadruen og en lille tallerken lufttoeret San Daniele skinke. Skinken har jeg altid vaeret glad for, den har lidt mere soedme end skinken fra Parma, som falder lige i min smag....

Bevares, det er detaljerne, vi er ude i, en luksus, som er helt paa plads her, hvor der er mindst 15 haandvearksproducenter af lufttoerret skinke. Som hver har flere skinker, modnet i forskellige tider... saa research'en maa goeres.

Og saa er her dejlig roligt.


- Posted using BlogPress from my iPad

3 kommentarer:

Ivan K sagde ...

Hej Jonas
jeg har selv drømt om at tage afsted, men der var noget arbejde og nogle børn, der blev valgt først. Dinne indlæg er både sjove og hjertegribende, hvor er vi dog henne i Danmark med vores byldesvin og deslige. Du nævner nogle danske deltagere. Hvem var det og hvor tror du man kan læse om deres oplevelser?

mange hilsner
Ivan K

Ivan K sagde ...

hov, skriver lige en ekstra gang, så jeg får svarene sendt via mail...
Ivan K

kimmm sagde ...

Hej Ivan
Meget undskyld mit sene svar, jeg ser først dine kommentarer nu! Av!
Ja, i sådan et rige land... og selv, hvor vi har økovarer - heldigvis, bliver der flere og flere - er smagen tit ikke som det er, hvor man producerer mere anarkiskisk og traditionelt.
Danskerne var nogle af mine kompiser fra Slow Food, en gruppe fra Ålborg Uni og nogle fra Kbh Madhus. Jeg har endnu ikke set andre end Katrine Klinken skrive om det...
mange hilsener
Kim