Sider

søndag den 5. september 2010

Årets første Indigo Rørhat

Var lige en smut i skoven i går, kom hjem med en håndfuld svampe, heriblandt et par Punktstokket Indigo Rørhat. Som blev til en helt klassisk svampemad med fløde på ristet brød til aften.
Smuk svamp... Klumpet, over-krydder-formet og dækket med et lag fløjl, på næste billede kan man skimte de røde rør. Den smager godt og er en af de fasteste blandt rørhatte, det er sjældent nødvendigt at fjerne rørene, som hurtigt bliver slimet på nogle af de andre.
Og så blåner den, når den skæres over og kødet kommer i kontakt med ilt. Vildt. Farven forsvinder ved opvarmning. Til en svampemad til to bruges:

3-4 håndfulde svampe
en klat smør
et par skiver godt brød, rugbrød er også godt
3-4 spsk. fløde
salt, friskkværnet peber
ca. 1 spsk citronsaft
et drys finthakket persille

1. Svampene børstes rene og skæres i skiver. Smørret smeltes, svampene steges over mellemvarme, til de afgiver deres væske og begynder at blive gyldne. Som en af de få, har Indigo Rørhat næsten ingen væske.

2. Brødet sættes over til ristning. Fløde, salt og peber kommes ved svampene og fløden koges ind et par minutter. Svampene smages til, brødene vendes og citronsaften røres i svampene. Et skvat citron gør, at saucen ikke bliver for tung. De smages til igen, kommes på det varme brød og drysses med persille.
Godt med et glas vin, her Tenuta di Tavignanos Verdicchio dei Castello di Jesi 'Misco' i en ny, fadlagret udgave. Når vinen nu er begyndt at få glas i Gambero Rosso-guiden må man ligesom gør noget... Udgaven uden fad har jeg før omtalt med begejstring, og jeg synes den er i bedre balance og generelt en større oplevelse. Men den lidt tungere fadlagring var fint til svampene i fløde.

7 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Hvor er den dog utrolig smuk! Jeg gik også på svampejagt sammen med min mor, da jeg var yngre, og der er nu noget fascinerende ved at finde den slags små 'guldklumper' i skovbunden :-)

foodfanatic sagde ...

Uh det ser godt ud. Jeg kunne godt have brugt dig ved min side, da jeg var i skoven tidligere i dag. Jeg besluttede mig for ikke at kigge efter svampe, da jeg uden tvivl ville komme hjem med grøn fluesvamp eller det, der er værre :)

Ivan K sagde ...

...ser dejligt ud, havde selv fornøjelsen af resten af familiens tur forleden, hvor der både var Karl Johanne og din indigo rørhat. Desværre havde de også fundet både snehvid og grøn fluesvamp, to af de giftigste svampe i landet:(

kimmm sagde ...

@Piskeriset, ja, det er helt magisk, jeg startede også med min mor:)
@fanatic - nej, det ville ikke være godt:) Man kan starte med rørhatte, som Karl Johan, dem kan man hurtigt lære at kende og de eneste giftige i blandt har røde rører, så de er meget nemme at undgå. Sig lige til, hvis du en gang vil med på svampetur:-)
@Ivan - det lyder lækkert. Jeg synes også, det er spændende, at finde de giftige - bare ikke spise dem:)

foodfanatic sagde ...

Det vil jeg helt sikkert gerne. Du bor desværre bare lidt langt væk, så det er nok lidt svært at organisere. Det ville ellers være super godt.

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor ser det godt ud!
Når jeg går på svampejagt er det på lørdags-torvet inde i Aalborg, for jeg skal ikke rissikere at komme hjem med et eller andet giftigt:)

kimmm sagde ...

hehe, Miss Muffin... ja, ikke noget med forgiftning, tak :)